مجله ایران خانوم

آیا سرمه سرب دارد؟ از سرب موجود در سرمه نترسید!

سرمه طبیعی

بسیاری از افراد در حال حاضر از سمیت ترکیبات سرب آگاه هستند ، به طوری که هر چیزی که با سرب مرتبط باشد سمی محسوب می شود. اما آیا این مورد در مورد خط چشم های سنتی ساخته شده از ماده معدنی Galena که به عنوان سولفید سرب نیز شناخته می شود صدق می کند؟ بنابراین در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازم ، و به بررسی تاریخچه مواد آرایشی مبتنی بر سرب و حکایات آنها ، شیمیایی مربوط به سمیت سولفید سرب می پردازم.

 

از نظر تاریخی خط چشم(سرمه) یا از خاکستر گیاهی درست شده است ، مانند بقایای سوخته صمغ کندر (که اغلب به عنوان بخور استفاده می شود) ، یا از مواد معدنی پودر ساخته شده است. ماده معدنی اولیه که برای تولید رنگدانه سیاه تیره برای خط چشم استفاده می شود ، گالنا است و تا به امروز نیز معمولاً درخاورمیانه استفاده می شود.

اما سولفید سرب حاصل از سنگ معدن گالنا با سایر محصولات آرایشی پایه سرب که در گذشته استفاده می شدند یکی نیست. این واقعیت اشاره دارد که گزارش حاکی ازآن است سمیت خط چشم مبتنی بر گالناخیلی کم یا اصلا ناچیزاست.در عوض مستنداتی یافت شد که بیانگر استفاده آن توسط مصریان باستان برای معالجه بسیاری از بیماری های مرتبط با چشم بود و توسط تمدن های دیگر خاورمیانه برای بهبود بینایی و محافظت از چشم در برابراشعه ماورا UV بنفش بیش از حد خورشید مورد ستایش قرار گرفت. به طور معمول ، قرار گرفتن چشم درمعرض اشعه ماورا بنفش بیش از حد به شبکیه آسیب می رساند و منجر به تحلیل رفتن ماکولا می شود. به همین دلیل ساکنان بیابانی مانند مصریان باستان و بادیه نشین ها بیشتر از سرمه های پایه گالنااستفاده می کنند ، زیرا استفاده از پودر سولفید سرب بر روی چشم به دلیل داشتن خط چشم باعث می شود لایه نازکی از ذرات گالنا روی چشم را بپوشاند و از این طریق چشم را از اشعه ماورا بنفش بد خورشید حفاظت می کند

 

سولفید سرب موجود در گالنا، سیستم ایمنی چشم راتقویت می کند.

این خصوصاً برای مصریان باستان که در کنار محیط مرداب مانند کنار رود نیل زندگی می کردند بسیار ارزشمند بود ، زیرا مرداب ها محیط مرطوبی هستند که افراد در معرض تعداد زیادی از باکتری ها و انگلی های بیماری زا قرار دارند. اگر این عوامل بیماری زا از طریق پاشیدن آب باتلاق یا موارد دیگر به چشم وارد شوند ، قربانی به احتمال زیاد می تواند بینایی خود را از دست بدهد – بنابراین چیزی مانند Galena دارویی بسیار ارزشمند بود که از چشم های آنها محافظت می کند و آنها را از بیماری های مختلف نجات می دهد.

کربنات سرب برعکس سولفید سرب به راحتی جذب بدن میشود وفراهم زیستی بالایی دارددر حالی که سولفید سرب موجود درسنگ گالنا ، فراهم زیستی بسیار کمی دارد ، در مقدار بسیار کمی مورد چاستفاده قرار می گیرد و در واقع ایمنی چشم رابه خطر می اندازد بنابراین همانطور که مشاهده می کنید ، فرم و میزان قرار گرفتن در معرض این ترکیب نحوه واکنش بدن به آن را تعیین می کند.

من معتقدم که مسمومیت سرب در صورت مصرف آن بیشتر اتفاق می افتد. با خط چشم هایی مانند سرمه ، کجال و سورما ، هیچ مصرفی در این کار وجود ندارد.رژ لب هایی در بازار وجود دارد که ممکن است از کربنات سرب به عنوان ماده ای سازنده استفاده کنند.

نتیجه نهایی:

سرب موجود در سرمه (سنگ گالنا) به فرم سولفید سرب است و ضرری و جذبی در بدن ندارد ولی سرب به فرم کربنات سرب به راحتی جذب مخاط و بدن میشود ومقدار قابل توجه آن برای بدن ضرر دارد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *