پوست مو زیبایی, مجله ایران خانوم

راهکارهایی موثر برای جلوگیری از خشکی لب‌ها

راهکارهایی موثر برای جلوگیری از خشکی لب‌ها

یکی از مشکلات شایعی که اکثر افراد آن را تجربه کرده‌اند، خشکی لب‌ها است. گاهی این خشکی باعث ترک خوردن پوست لب و حتی زخم شدن آن می‌شود که بسیار ناخوشایند و آزاردهنده است و حتی می‌تواند غذا خوردن و صحبت کردن ما را مختل کند. در اکثر مواقع کمبود مایعات و سردی هوا موجب خشکی و ترک خوردن لب‌ها می‌شود اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که سبب این مشکل می‌شوند.

درمان این مشکل آزاردهنده، سخت و پیچیده نیست و با مصرف آب کافی و استفاده از محصولات مراقبتی و مرطوب کننده برطرف می‌شود. در ادامه به دلایل خشک شدن لب‌ها و روش‌های درمان آن می‌پردازیم تا با انجام آن‌ها به لب‌های لطیف و زیبا دست یابید.

 

علت ترک خوردن و خشک شدن لب‌ها

پوست لب‌ها بسیار نازک و ظریف است و برخلاف سایر بخش‌های پوست، غدد چربی ندارند. از همین جهت بیشتر مستعد خشکی و ترک خوردن هستند. خشک شدن لب‌ها معمولا با نشانه‌هایی مانند پوسته پوسته شدن، زخم شدن، احساس کشیدگی، سوزش، قرمزی و ورم همراه خواهد بود. خشکی لب‌ها دلایل متعددی دارد که به برخی از رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • کم‌آبی بدن
  • سرد شدن هوا
  • آلرژی
  • خشکی هوا
  • استفاده از ارتودنسی
  • مصرف برخی داروها
  • کمبود آهن
  • مصرف بیش از حد ویتامین A
  • قرار گرفتن در معرض نور آفتاب
  • لیس زدن لب‌ها

چگونه لب‌های خشک خود را درمان کنیم؟

برای درمان خشکی لب در اکثر مواقع روش‌های خانگی موثر هستند. در واقع با چند کار ساده و اقدام به موقع می‌توانید این مشکل را درمان کنید. معمولا بهبودی لب‌های خشک چند روز تا چند هفته طول می‌کشد و این میزان به شدت علائم بستگی دارد. در ادامه به بررسی چند راهکار موثر برای درمان و جلوگیری از خشکی لب‌ها می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

آب بنوشید.

یکی از دلایل اصلی خشکی پوست کمبود آب بدن است. لب‌ها هم از این خشکی مستثنی نیستند، بنابراین هرگز از نوشیدن آب کافی در طول روز غافل نشوید. در فصل‌های سرد سال که کمتر تشنه می‌شوید و تعریق کمتری هم دارید نیز نوشیدن آب را فراموش نکنید. اگر دهان شما خشک است، سردرد یا سرگیجه دارید، احتمال دارد دچار کم‌آبی شده باشید، برای حل این مشکل، میزان مصرف آب را افزایش دهید و بدنتان را هیدراته نگه دارید.

 

چگونه لب‌های خشک خود را درمان کنیم؟

 

هر فرد بزرگسال روزانه باید ۸ لیوان آب بنوشد تا میزان آب مورد نیاز خود را تامین کند، کم آبی نه تنها باعث خشکی لب‌ها می‌شود بلکه تاثیرات مخربی بر سلامت پوست و مو هم دارد.

لب‌ها را لایه برداری کنید.

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای این مشکل، لایه‌برداری است. این کار کمک می‌کند تا از شر سلول‌های مرده پوست خلاص شوید و لب‎‌های سالمی داشته باشید. یکی از درمان‌های خانگی در دسترس ترکیب شکر دانه ریز با روغن زیتون است. این مخلوط را با نوک انگشت به آرامی روی لب‌ها ماساژ دهید. توجه کنید این کار را آرام انجام دهید تا پوست لب خراشیده نشود.

رژلب‌های مرغوب بخرید.

خشکی لب‌ها بیشتر در بین خانم‌ها رواج دارد. دلیل این موضوع هم استفاده از رژلب‌های نامرغوب به ویژه رژلب‌های سرب‌دار در بین بانوان است. برای حل این موضوع کافی است از رژلب‌های معتبر که حاوی انواع ویتامین‌های مغذی پوست لب هستند و لوازم آرایش ضد حساسیت، استفاده کنید.

لب‌هایتان را با روغن‌های مغذی ماساژ دهید.

ماساژ لب‌ها با روغن‌های مغذی علاوه بر اینکه باعث افزایش گردش خون می‌شود، باعث جذب بهتر مواد مغذی هم می‌شود. بهتر است این کار را روزانه و برای حدود پنج تا ده دقیقه انجام دهید. روغن‌هایی مانند زیتون و نارگیل برای ماساژ لب‌ها مناسب هستند.

از دستگاه بخور سرد در خانه استفاده کنید.

دستگاه بخور باعث می‌شود هوای خانه خشک نباشد و رطوبت آن را تامین می‌کند. در زمستان که هوا خشک‌تر است، استفاده از این دستگاه تاثیر زیادی در بهبود ترک لب‌ها دارد. شب‌ها قبل از خواب دستگاه را روشن کنید تا در خواب، پوست شما رطوبت را جذب کند.

از غذاهای سرشار از ویتامین استفاده کنید.

یکی دیگر از دلایلی که باعث خشکی و ترک لب‌ها می‌شود کمبود ویتامین در بدن است. از این رو برای حل این مشکل باید از غذاهای مقوی و مفید استفاده کنید. قرار دادن سبزیجات تازه، میوه‌ها، محصولات لبنی، تخم مرغ، گوشت، غلات و … در برنامه غذایی روزانه و مصرف آن‌ها، ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. لازم به ذکر است غذاهای تند و پرادویه باعث می‌شوند آب بدن کم شود و در نتیجه آن لب‌ها ترک بخورند.

عادت لیس زدن لب‌ها را ترک کنید.

جالب است بدانید لیسیدن یا خیس کردن لب‌ها با زبان می‌تواند آن‌ها را خشک‌تر کند. بسیاری افراد هنگام خشکی لب‌ها عادت دارند، آن‌ها را با بزاق دهان خیس می‌کنند که موجب تشدید خشکی لب‌ها می‌شود. این کار فقط برای چند ثانیه لب‌ها را مرطوب می‌کند و زمانی که آب دهان بخار می‌شود، خشکی آن افزایش می‌یابد و لب‌ها ترک می‌خورند. برای حل این مشکل باید این عادت مخرب را ترک کنید.

برای ترک این عادت می‌توانید روی لب‌های خود را با روغن، وازلین، بالم لب و … بپوشانید. این کار هم به خشکی لب‌ها کمک می‌کند و هم باعث ترک این عادت خواهد شد.

از بالم لب استفاده کنید.

بالم لب یک مرطوب کننده مخصوص لب است که طراحی آن شبیه رژلب می‌باشد. در این محصول از مواد مغذی و ویتامین‌ها استفاده می‌شود که رطوبت لب‌ها را حفظ می‌کند. لازم به ذکر است بالم لب‌های معطر و رنگی به دلیل داشتن اسانس برای درمان ترک لب مناسب نیستند و موجب تحریک پوست لب می‌شوند. بهتر است از بالم لب‌هایی استفاده کنید که مواد تسکین‌دهنده و مرطوب‌کننده دارند. بالم‌های حاوی لانولین، موم عسل یا سرامید می‌توانند گزینه خوبی باشند.

 

از بالم لب استفاده کنید.

برای جلوگیری از خشکی لب‌ها در ماه رمضان چه کنیم؟

در ماه رمضان به دلیل عدم نوشیدن آب کافی و کم آبی بدن، لب‌ها خیلی زود خشک می‌شوند و ترک می‌خورند. برای حل این مشکل و جلوگیری از خشکی لب‌ها روش‌هایی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • در این ماه از پمادهای مرطوب کننده و ضدخشکی روی لب خود استفاده کنید.
  • بهتر است در ماه رمضان و حین روزه‌داری، زیاد فعالیت بدنی و تعریق نداشته باشید تا باعث از دست رفتن آب بدن نشود.
  • در بازه زمانی افطار تا سحر سعی کنید به قدر کافی آب بنوشید تا کم‌آبی بدن در طول روز را جبران کنید.
  • در ماه رمضان به اندازه کافی بخوابید و مصرف میوه و سبزیجات تازه را در سحری و افطار فراموش نکنید.

جمع بندی

پوست لب از آسیب‌پذیرترین و حساس‌ترین نواحی پوست صورت است. در این مطلب به خشکی لب، علت و راه‌های درمان آن پرداختیم. این ناحیه به راحتی دچار ترک، خشکی و مشکلاتی از این قبیل می‌شود. این مشکل می‌تواند به دلیل کمبود آب و مایعات بدن ایجاد شود و یا ناشی از کمبود آهن یا ویتامین B باشد. برخی افراد نیز به دلیل مصرف برخی داروها دچار خشکی و ترک لب می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود، با مشاهده این مشکل آن را ریشه‌یابی کنید و از روش‌های درمانی استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *