سلامت و سبک زندگی, مجله ایران خانوم

اساس زندگی زناشویی بر چه اصل مهمی استوار است

اساس زندگی زناشویی بر چه اصل مهمی استوار است

زمانی که دو فرد با یکدیگر پیمان زناشویی می بندند و وارد زندگی زناشویی می شوند، در حال آغاز مسیر جدیدی هستند. همه مسیرهای جدید زندگی نیز، قوانین خاص خود را دارند که برای رسیدن به موفقیت باید آن ها را رعایت کنیم. اما ایا می دانید اساس زندگی زناشویی بر چه چیزی استوار است؟ چه عواملی موجب موفقیت یا شکست در زندگی زناشویی می شود؟ از چه طریق می توان به این اصول و قواعد دست یافت؟ با خواندن این مقاله می توانید به جواب تمامی سوالات خود برسید.

مهم ترین اساس زندگی زناشویی

 

مهم ترین اساس زندگی زناشویی

 

بعد از ازدواج، زندگی مشترک باید تبدیل به بزرگ ترین هدف زندگی شما شود

 

ازدواج مسئولیت های زیادی به دوش افراد می گذارد و وقتی فردی ازدواج می کند دیگر نمی تواند آن فرد بی مسئولیت سابق باشد. اصل اول زندگی زناشویی نیز پذیرش این مسئولیت است.

در زندگی بعد ازدواج، شما و رفتارهایتان هستید که آینده خود را مشخص می کنید. هر دو زوج نیز باید قبول کنند، که در حال حاضر بسیاری از مسائل و مواردی که در زندگی شان وجود دارد، به همسرشان نیز مربوط است. دیگر گفتن حرف هایی مانند این «زندگی خودمه و هیچ کس حق دخالت نداره» قابل قبول نیست. زیرا شما و همسرتان در تمام بخش های زندگی یکدیگر شریک هستید و هر کاری انجام می دهید به طرف مقابل هم مربوط می شود. پس در درجه اول باید سعی کنند موفقیت در زندگی زناشویی را به هدف اصلی خود تبدیل کنند و از انجام کارهایی که به این هدف آسیب بزند نیز دوری کنند.

احترام

یکی دیگر از اساس زندگی زناشویی احترام زوجین به یکدیگر است. زوج ها همیشه باید به خاطر داشته باشند که در هر شرایطی احترام همسر خود را نگه دارند. این احترام شامل تمام رفتارها و حرکات و سخنان افراد است. یعنی افراد باید بتوانند هم در کلام و هم در رفتار خود، این احترام را به همسر خود نشان دهند.

حتی شما باید مخالفت و انتقادات تان را هم کاملا محترمانه به همسر خود انتقال دهید. به خاطر داشته باشید، افرادی که احترام همسر خود را نگه نمی دارند و این موضوع اهمیتی برایشان ندارد، هیچگاه در زندگی زناشویی خود موفق نمی شوند.

عذر خواهی کردن را یاد بگیرید

بسیاری از زوج ها، از بپذیرفتن اشتباهات خود سرباز می زنند. این عده از زوجین تصور می کنند با پذیرفتن اشتباه خود در مقابل همسرشان به فردی ضعیف تبدیل می شوند. در حالی که اصلا اینطور نیست.

هر انسانی می تواند مرتکب خطا شود تنها موضوع مهم بعد از هر اشتباه این است، که آن خطا را بپذیرید و دیگر ان را تکرار نکنید. با پذیرفتن اشتباهات خود به همسرتان نشان داده اید که برای او ارزش قائل هستید. از طرفی هم به صورت غیر مستقیم به همسر خود یاد می دهید تا او نیز بعد از این اشتباهاتش به راحتی بپذیرد و بابت انجام آن ها معذرت خواهی کند.

 

در زمان عصبانیت خود را کنترل کنید

همه زوج ها (حتی موفق ترین آن ها هم) با یکدیگر بحث و جدل داشته اند. حتی بروز این موضوع کاملا هم طبیعی است زیرا دو فرد از دو خانواده و فرهنگ متفاوت وارد زندگی مشترک شده اند و حالا کاملا عادی است که در بعضی از مسائل دیدگاه متفاوتی داشته باشند. اما در چنین موقعیت هایی آنچه که مهم است نحوه رفتار و واکنش شما است.

اگر قرار باشد بعد از هر اختلاف نظری شروع به پرخاش و دعوا کنید و رفتارهای هیجانی از خود بروز دهید، قطعا زندگی مشترک تان به خطر میفتد. به همین دلیل بسیار مهم است که بتوانید عصبانیت خود را کنترل کنید و نسبت به قضایا و بحث های گوناگون زندگی، واکنشی فکر شده نشان دهید.

فراموش نکنید قوانین زندگی متاهلی با مجردی کاملا متفاوت است. پس شما هم نمی توانید همان رفتارهای دوران مجردی را تکرار کنید. نکته دیگر اینکه هر رفتاری از طرف شما باعث می شود، همسرتان نیز همان رفتارها را تکرار کند. پس همیشه تلاش کنید رفتاری درست و سنجیده داشته باشید.

 

تصمیم عجولانه نگیرید

تصمیمات عجولانه قابلیت این را دارند که اساس زندگی زناشویی را به خطر بیندازند. فراموش نکنید قوانین زندگی زناشویی با رابطه دوستانه متفاوت است. پس انجام رفتارهایی شبیه به دوران دوستی تنها موجب سوء تفاهمات بیشتر بین زوجین می شود. از طرفی هم هر قضاوت و تصمیم عجولانه ای بعد از ازدواج، تبعات سنگینی در پی دارد. پس سعی نکنید با تصمیمات و قضاوت های بیجای خود، زندگی مشترک تان را به خطر بیندازید.

 

برای داشتن یک زندگی زناشویی موفق به شناخت بهتری از همسر خود برسید

یکی دیگر از اساس های مهم زندگی مشترک، شناخت همسر است. همه زوج ها باید به شناخت نسبی از همسر خود برسند. زیرا شناخت همسر به زوج ها کمک می کند، اوضاع را تحت کنترل داشته باشند و حتی برای انجام خواسته های خود از طرف همسرشان نیز، با توجه به نقاط قوت و ضعف آن ها عمل کنند.

برای مثال اگر همسر شما فردی سخت گیر و مستبد است و در خانه پدری و در زمان مجردی هم همینگونه بوده، حالا شما باید با توجه به این روحیات او رفتار مناسبی از خود نشان دهید. زیرا مخالفت شدید و جنگیدن با چنین فردی تنها موجب بدتر شدن شرایط می شود. پس باید از در دوستی وارد شوید و به گونه ای با او رفتار کنید که به فکر فرو رود.

 

همسرتان را همانطوری که هست بپذیرید

به همسر خود نشان دهید اورا همانطوری که هست دوست دارید و برایش ارزش و احترام زیادی قائلید. شما نباید با انتقادهای پی در پی، اعتماد به نفس همسر خود را کاهش دهید. دست از تلاش برای تغییر دادن همسرتان بردارید و او را همانطوری که هست بپذیرید.

فراموش نکنید همسرتان، انتخاب شماست و با هر نوع انتقاد از او درواقع درحال انتقاد از خود هستید. حتی اگر بتوانید همسرتان را تغییر دهید، مطمئن باشید هنوز هم مشکلات جدیدی برسر راهتان قرار می گیرد. پس تمرکزتان را روی خود بگذارید و از انتقادهای بی مورد نسبت به همسرتان دست بردارید.

 

بهترین شخصی که می تواند اساس زندگی زناشویی را به زوجین آموزش دهد چه کسی است؟

 

مشاوره زوج درمانی بهترین و مناسب ترین فردی است که می تواند اصول زندگی زناشویی را به زوجین بیاموزد. از انجا که مشاوران زوج درمانی در طی سال های فعالیت خود، با زوج ها گوناگونی سر و کار داشته اند و به خوبی می دانند، چه موضوعاتی موجب موفقیت یا شکست زندگی زناشویی می شود بهترین شخص برای راهنمایی زوج ها هستند.

مشاوران زوج درمانی کلینیک پیروزی هم همیشه اماده پاسخگویی به زوج ها هستند. بهترین راه‌های ارتباط با مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی پیروزی تهران ، سایت این مجموعه و شماره تلفن های ۰۲۱۷۷۴۱۰۷۹۲ و ۰۹۲۰۳۸۵۵۰۱۶ است.

 

چه موضوعاتی اساس زندگی زناشویی را به خطر میندازد؟

 

چه موضوعاتی اساس زندگی زناشویی را به خطر میندازد؟

عیب جویی

یکی از بدترین عادت هایی که می تواند اساس زندگی زناشویی را به خطر بیندازد، عیب جویی است. اگر زوج ها در جلسات مشاوره قبل از ازدواج شرکت کنند، مشاور به ان ها می گوید این روش اعتراض چقدر سمی است و چه عوارض بدی برای زندگی زناشویی دارد. بهتر است به جای عیب جویی مداوم، در قالب یک گفتگوی دوستانه مشکلات و ایرادت همسر خود را به او بگویید.

سرزنش کردن

سرزنش کردن نیز از رفتارهای بسیار منفی است که زوج ها انجام می دهند و تکرار این رفتار موجب به خطر انداختن زندگی زناشویی می شود. به جای نیش و کنایه زدن و سرزنش دائمی همسرتان، از کلماتی با بار مثبت استفاده کنید. در این صورت احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن همسرتان نیز بالا می رود. پس روش های مثبت را جایگزین روش های منفی کنید.

نق زدن

بسیاری از خانم ها تصور می کنند با نق زدن می توانند کاری را به سرانجام برسانند. در حالی که نق زدن نه تنها موجب برآورده شدن خواسته زنان نمی شود بلکه هرروز هم آن ها از خواسته شان دور تر می کند.

بگذارید اینطور بگوییم اگر نمی خواهید خواسته تان برآورده شود، پس دائما نق بزنید! به جای نق زدن از روش های دیگری استفاده کنید. برای مثال اگر نسبت به موضوعی ناراحت و دلخور هستید در یک موقعیت مناسب، شروع به صحبت با همسرتان کنید و از او بخواهید اوضاع و شرایط را کنترل کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *