سلامت و سبک زندگی, مجله ایران خانوم

زگیل تناسلی چه شکلیه؟

زگیل تناسلی چه شکلیه؟

به بیماری‌هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند بیماری‌های مقاربتی یا STD می‌گویند. رابطه جنسی تنها راه انتقال این بیماری‌ نیست بلکه از طریق تماس پوست با پوست و از طریق دهان به راحتی منتقل می‌شود. معمولا کسانی که روابط جنسی فعال و شرکای جنسی زیادی دارند بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم تا در رابطه با یکی از بیماری‌های مقاربتی به نام زگیل تناسلی اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دهیم.

زگیل تناسلی چه شکل و علائمی دارد؟

زگیل تناسلی یا زگیل مقاربتی(genital warts) به عنوان یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین بیماری‌های پوستی و عفونی شناخته می‌شود. زگیل تناسلی از طریق تماس بدن و پوست به راحتی منتقل می‌شود و در گروه بیماری‌های آمیزشی قرار دارد. قدرت سرایت این زگیل به قدری بالاست که بعد از اولین تماس به سرعت منتقل می‌شود.
عامل بوجود آورنده این زگیل پاپیلومای انسانی است، امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی، سن ابتلا به این عارضه به ۱۲ سال رسیده است. میزان شیوع این ویروس در زنان و مردان به یک اندازه است و بیشتر در سنین ۱۲ تا ۳۵ سال خود را نشان می‌دهد. چرا که هر زن و مردی از لحاظ جنسی در این سن فعالیت بیشتری دارند.

 

زگیل تناسلی چه شکل و علائمی دارد؟

برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه باید نسبت به تزریق واکسن گارداسیل اقدام کنید که علاوه بر جلوگیری از ابتلا به این واکسن می‌تواند از بروز سرطان دهانه رحم جلوگیری کند. زگیل تناسلی سه ناحیه مقعد، واژن و دهان را بیش از هر بخش دیگری درگیر خود می‌کند.

زگیل تناسلی یک ضایعه گوشتی است که در اندام جنسی ظاهر شده و دارای اشکال و اندازه‌های متفاوتی است. این زگیل‌ها بیشتر به صورت خوشه‌ای و به رنگ صورتی روشن یا تیره روی پوست ظاهر می‌شوند و برخی از آن‌ها به راحتی و با لمس کردن قابل تشخیص هستند.
زگیل‌ها هرچه به ناحیه تناسلی نزدیک‌تر باشند کوچک‌تر و ظریف‌تر هستند و هرچه به سمت مقعد می‌روند بزرگ‌تر و زبر‌تر خواهند شد.

تفاوت زگیل تناسلی و زگیل معمولی چیست؟

همه‌ی زگیل‌ها به دلیل عفونت لایه خارجی پوست و توسط ویروسی به نام پاپیلومای انسانی به وجود می‌آیند، این ویروس انواع مختلفی دارد که زگیل تناسلی یکی از آن‌هاست. معمولا نوجوانان بیشتر به این ویروس مبتلا می‌شوند، ضعف سیستم ایمنی بدن و مقاومت کم آن در برابر ویروس پاپیلومای انسانی از مهم‌ترین دلایل آن است.

تمام زگیل‌های معمولی و زگیل تناسلی از طریق پوست به دیگران منتقل می‎شود، به همین دلیل نباید در آرایشگاه‌ها و دندانپزشکی از وسایل بهداشتی مشترک استفاده شود. یکی دیگر از تفاوت‌های مهم زگیل تناسلی با زگیل معمولی، ناحیه مورد نظر است. زگیل تناسلی فقط روی آلت تناسلی و نواحی اطراف آن ایجاد می‌شود در حالی که زگیل معمولی در هر نقطه از بدن ممکن است نمایان شود.

علائم زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی در زنان بیشتر در نواحی دهانه رحم، داخل و اطراف مقعد و قسمت داخلی و بیرونی واژن دیده می‌شود. دارای علائم و نشانه‌هایی است که با شناخت آن‌ها می‌توانید این بیماری را تشخیص داده و برای درمان به پزشک مراجعه کنید. از مهم‌ترین علائم ابتلا به زگیل تناسلی در زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

علائم زگیل تناسلی در زنان

 

  • زگیل تناسلی با خارش، سوزش، درد و خونریزی همراه است.
  • شکل و شمایل آن شبیه به خوشه انگور و برجستگی‌های نرم و زبر است.

علائم زگیل تناسلی در مردان

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ زگیل تناسلی در مردان معمولا روی ران، کشاله ران، بیضه‌ها، آلت تناسلی، دهان و داخل و اطراف دهانه مقعد خود را نشان می‌دهد. علائم و نشانه‌های ابتلا به زگیل تناسلی در مردان با زنان تفاوت بسیاری دارد:

  • قهوه‌ای شدن ناحیه تناسلی
  • تورم اندام تناسلی و ایجاد ضایعه‌های پوستی روی آلت تناسلی
  • خارش و سوزش ناحیه تناسلی و خونریزی حین رابطه جنسی

روش‌های درمان زگیل تناسلی چگونه است؟

پیشرفت علم پزشکی باعث شده تا برای درمان زگیل تناسلی روش‌های درمان بسیاری وجود داشته باشد. مهم‌ترین و موثرترین روش‌های درمانی عبارتنداز:

کرایوتراپی

یکی از رایج‌ترین راه‌های درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان، کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل تناسلی است. این روش درمانی در مقایسه با سایر روش‌ها بسیار کم‌هزینه، تاثیرگذار و موثر است و استفاده از آن هیچ محدودیت سنی و جنسی ندارد.

 

کرایوتراپی

در این روش پزشک با سرما درمانی و ایجاد انجماد توسط گاز نیتروژن سعی می‌کند زگیل تناسلی را درمان کند، این روش برخلاف سایر روش‌های درمانی با تاول خفیف و درد مختصری همراه است.

جراحی

یکی از روش‌های تهاجمی که بهترین گزینه برای زگیل‌های تناسلی بزرگ، جراحی است. معمولا پزشک زمانی این روش درمانی را پیشنهاد می‌کند که سایر روش‌ها بی‌نتیجه باشند. برای درمان زگیل‌های تناسلی بزرگ از الکتروسرجری (کوتر) یا رادیوسرجری (آر اف جراحی) استفاده می‌کنند.

لیزر

لیزر با استفاده از تابش‌های مستقیم و متمرکز پرتوهای فروسرخ روی ضایعات پوستی، موجب بهبود زگیل تناسلی می‌شود. لیزر می‌توان به عمق پوست نفوذ کند و کم‌ترین تهاجم موجب بهبود علائم این عارضه شود.
لیزر در مقایسه با سایر روش‌های درمانی عوارض بسیار کمتری دارد و به عنوان یک روش درمان مطمئن و قطعی شناخته می‌شود.

محلول موضعی

استفاده از محلول‌ها و پمادهای موضعی می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند، پزشکان توصیه می‌کنند که روزی دو تا سه مرتبه این محلول یا پماد را روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهید.

 

محلول موضعی

استفاده طولانی مدت از این محلول‌ها می‌تواند موجب تحریکات شیمیایی و آلرژی در فرد شود، به همین دلیل بهتر است طبق نظر پزشک از آن استفاده کنید. محلول موضعی پودوفیلین یکی از رایج‌ترین محلول‌های موضعی است که پزشک برای این افراد تجویز می‌کند.

جمع بندی

زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های مقاربتی است که در صورت ابتلا به آن باید سریعا برای درمان خود اقدام کنید، چرا که عدم رسیدگی و بی‌توجهی به آن می‌تواند عواقب بسیار بدی به همراه داشته باشد. ویروس این نوع زگیل برای همیشه در بدنتان باقی ‌می‌ماند و شما می‌توانید تنها از طریق مصرف دارو آن را کنترل کنید.
معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که در دوره درمان ار برقرایر رابطه جنسی خودداری کنید یا حدالامکان از کاندوم استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *