سلامت و سبک زندگی, مجله ایران خانوم

درمان کمردرد بدون جراحی

درمان کمردرد بدون جراحی

درمان کمردرد بدون جراحی یکی از خدمات درمانی ارائه شده توسط دکتر محمد حسین دلشاد متخصص درد در کلینیک درد است. قطعا بسیاری از افراد کمردرد را تجربه کرده‌اند؛ اما در اکثر مواقع نیازی به مراجعه به پزشک نداشته و با راهکارهای خانگی بهبود پیدا کرده است.

معمولا با راهکارهای خانگی از جمله مصرف مسکن بدون نسخه و استفاده از کمپرس گرم و سرد توانسته‌اید درد در ناحیه کمر را با روش‌های خانگی درمان کنید.

کمردردی که بیش از سه ماه طول بکشد و با راهکارهای خانگی بهبود پیدا نکند، نیاز به بررسی و درمان توسط فوق تخصص درد دارد.امروزه با وجود متخصصین درد و راهکارهای غیر جراحی می‌توان کمردرد را بدون نیاز به عمل جراحی درمان کرد.هدف از تمامی درمان‌هایی که توسط فوق تخصص درد انجام می‌گیرد، تسکین درد و افزایش کیفیت زندگی بیماران است.

در ادامه چند نمونه از روش‌های درمانی که در کلینیک درد بسته به شرایط هر فرد انجام می‌گیرد را ذکر خواهیم کرد.

داروهای مسکن، خط اول درمانی

داروهای مسکن تا حد زیادی مانع ارسال سیگنال‌های درد به مغز می‌شود و بیمار درک متفاوتی از درد خواهد داشت.

داروهای مسکن اغلب برای بیمارانی با درد حاد تجویز می‌شود. هدف پزشک این است که بیماران ابتدا به روش‌های ابتدایی درمان شوند، در صورت عدم درمان، روش‌های موثرتری را در نظر خواهد گرفت.

همچنین لازم به ذکر است داروهای مسکن برای مدت طولانی تجویز نمی‌شود؛ زیرا عوارض بسیار زیادی دارد.

داروی شل کننده‌ عضلانی

این دارو به عنوان یک تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مرکزی در بدن عمل می‌کند و همچنین منجر به تحریک ماهیچه‌های منقبض می‌شود.

با مصرف داروهای شل کننده عضلانی درد ناشی از گرفتگی یا اسپاسم عضلانی تسکین پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که معمولا این دارو تاثیر چندانی بر تسکین دردهای شدید ندارد.

فیزیوتراپی همراه با استفاده از بریس

فیزیوتراپیست حرکات خاصی را برای بیمار انجام داده و همچنین آموزش‌های لازم را می‌دهد تا منجر به تسریع روند بهبودی بیمار شود.

همچنین برخی از بیماران با استفاده از بریس، کاهش درد در ناحیه کمر را نیز تجربه می‌کنند. نتایج گزارش شده از بیماران نشان می‌دهد استفاده از بریس سبک همراه با فیزیوتراپی روند بهبودی را تسریع و منجر به کاهش درد می‌شود.

بلوک عصبی برای جلوگیری از انتقال درد

با انجام بلوک عصبی مسیر درد از طریق عصب مسدود می‌شود و متوجه تسکین درد خواهید شد.

این روش درمانی می‌تواند به صورت تزریق یک داروی بی حسی، ضد التهابی یا استروئیدی انجام گیرد که به این صورت عصب یا گروه خاصی از اعصاب مورد هدف قرار خواهد گرفت.

 

 

با بلوک عصبی سیگنال درد متوقف می‌شود و همچنین التهاب ناحیه مورد نظر را نیز کاهش می‌دهد. به دنبال این روش درمانی از تحریک دائمی عصب آسیب‌دیده جلوگیری می‌شود و در نهایت همه این موارد امکان بهبودی را برای بیمار فراهم می‌آورد.

زمانی که روش‌های ابتدایی مانند مصرف دارو و فیزیوتراپی برای درمان کمردرد موثر نباشد، یکی از گزینه‌های پیشنهادی موثرتر برای بیماران، بلوک عصبی است.

رادیوفرکوئنسی

رادیوفرکوئنسی از دیگر روش‌های درمانی موثر و غیر جراحی است که منجر به تسکین درد بیماران شده است.

طی این روش از جریان الکتریکی برای گرم کردن و تخریب ناحیه کوچکی از بافت عصبی استفاده می‌شود تا سیگنال‌های درد متوقف شود.

این روش درمانی برای افرادی که دچار کمردرد و گردن درد هستند، پیشنهاد می‌شود. برخی ۶ تا ۱۲ ماه و برخی دیگر طی مدت زمان بیشتری بی‌دردی را تجربه می‌کنند.

تزریق داروی استروئید اپیدورال

تزریق دارو همراه با فلوروسکوپی برای هدایت دقیق سوزن به قسمت مورد نظر وارد می‌شود. هدف از تزریق این دارو، تسکین درد با کاهش التهاب در اطراف ریشه عصبی فشرده شده است.

معمولا تنها یک روش درمانی برای بیمار انجام نمی‌شود، راهکارهای دیگری ترکیب می‌شوند تا تاثیر دو چندانی داشته باشد. برای مثال گاهی تزریق داروهای استروئیدی همراه با فیزیوتراپی برای تاثیرگذاری بیشتر انجام می‌گیرد.

 

لیزر دیسک

دیگر روش درمانی نوینی که جایگزین عمل جراحی برای درمان کمردرد و بیرون‌زدگی دیسک شده، لیزر دیسک است.

طی این روش حرارت و انرژی بالایی به قسمت میانی دیسک بیرون‌زده از طریق سوزن وارد می‌شود. با تبخیر این قسمت بیرون‌زده از دیسک، حجم و قطر دیسک کاهش پیدا می‌کند.

در نهایت با لیزر دیسک کمر، فشار از عصب برداشته می‌شود و بیمار دیگر دردی احساس نخواهد کرد. از دیگر نکات مهم این روش این است که بیمار نیازی به دریافت داروی بیهوشی ندارد و تحت بی حسی موضعی اقدامات درمانی انجام می‌گیرد.

این موارد ذکر شده بخشی از راهکارهای درمانی است که توسط دکتر محمد حسین دلشاد؛ فوق تخصص درد انجام می‌گیرد. ابتدا روش‌های ساده‌تری مانند دارو تجویز می‌شود.

اگر بیمار درمان نشود، راهکارهای موثرتری مانند بلوک عصبی، تزریق داروهای استروئیدی، رادیوفرکوئنسی و… در نظر گرفته خواهد شد.

در مرحله نهایی امکان قرار دادن پمپ‌های تزریق در نزدیکی نخاع برای بیمار بسته به شرایط او و صلاحدید پزشک وجود دارد.

با این روش پمپ کوچکی در نزدیک نخاع قرار می‌دهند تا با تزریق داروهای مسکن به نخاع بیمار درد تسکین پیدا کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *