سلامت و سبک زندگی, مجله ایران خانوم

چرا سلامت دندان شیری از اهمیت بالایی برخوردار است؟

چرا سلامت دندان شیری از اهمیت بالایی برخوردار است؟

یکی از مسائلی که درباره کودکان در کشور ما به آن اهمیت کمتری داده شده و اکثرا توسط والدین هم پشت گوش انداخته شده، رسیدگی به سلامت دندان های کودکان از سنین اولیه و در زمان رشد دندان های شیری است. رسیدگی به سلامت دندان های کودکان از سنین کودکی و همزمان با زمان رویش اولین دندان شیری در دهان، از اهمیت بالایی برخوردار است.

برخی از والدین با تصور اشتباه مبنی بر اینکه دندان های شیری موقتی هستند و بعد از یک سن خاص شروع به لق شدن و افتادن میکنند، درمان های مرتبط با حفظ سلامت دندان های شیری را پشت گوش می اندازند و از قضا همین سهل انگاری منجر به ایجاد مشکلات دهان و دندانی در آینده و انجام درمان های بیشتر، پیچیده تر و پر هزینه تر برای آنان میشود.

به گفته متخصصین دندانپزشکی کودکان، مراجعه منظم به دندانپزشکی و چکاب وضعیت دهان و دندان از سنین کودکی یکی از ملزومات و اقدامات واجب در جهت حفظ سلامت دهان و دندان از کودکی است. از طرفی دیگر تجربه اولین مراجعه کودک به محیط دندانپزشکی و میزان همکاری او با پزشک و همچنین آشنایی با وسایل و تجهیزاتِ محیط دندانپزشکی ممکن است در هر کودک متفاوت باشد.

 

مهمترین معیار انتخاب برای دندانپزشک کودکان

برخی از کودکان به دلیل قدم گذاشتن به محیط نا آشنا و برخورد با افراد غریبه ای که اولین بار آنها را می‌بینند ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه همراه با گریه و شیون داشته باشند و با پزشک خود هنگام معاینه همکاری نکنند . این اتفاق در میان اکثر کودکان شایع و طبیعی است. بنابراین در ابتدای کار، یکی از مهمترین نکاتی که باید با دقت و حساسیت بالایی در نظر داشته باشید، یافتن یک دندانپزشک متخصص کودکان و با تجربه است که بتواند در مرحله اول با کودک ارتباط دوستانه ای برقرار کند.

دندانپزشکی که در ابتدا با مهارت و تخصص خاص بر اساس روانشناختیِ کودک، میزان اطمینان و اعتماد او را برای ادامه همکاری جهت درمان به دست آورد.

 

مهمترین معیار انتخاب برای دندانپزشک کودکان

 

دندانپزشک کودکان باید با استفاده از علم روانشناسی کودک، مهارت برخورد با کودکان را داشته باشد تا بتواند به خوبی ابزار ها ، وسایل و مواد دندانپزشکی و درمانی را با مثال هایی که قابل فهم کودک است برای او شرح دهد. برای مثال زمانی که ساکشن یونیت را در دهان کودک قرار میدهد، آن را به جاروبرقی برای مکش بزاق کودک تشبیه کند تا میزان ترس و اضطراب او را نسبت به صدا ها و کارکرد ابزارهای دندانپزشکی از بین ببرد. در برخی شرایط ممکن است کودک هیچگونه همکاری با دندانپزشک نداشته باشد، در این مواقع یکی از روش های لازم در جهت حفظ دندان های کودک، انجام تمامی درمان ها با روش سدیشن(دندانپزشکی با خواب عمیق) و در شرایطی دیگر انجام درمان های دندانپزشکی با روش بیهوشی است که میتوان تمامی درمان ها را در یک جلسه انجام داد و بعد از اتمام زمان درمان بعد از بیدار شدن و سرحال شدن کودک میتواند به فعالیت ها و بازی های خود ادامه دهد.

از همین رو لازم هست که والدین هنگام انتخاب بهترین دندانپزشک کودکان در زمانی که سوال چگونه بهترین دندانپزشک اطفال را پیدا کنیم برایشان پیش می آید، تمامی نکات گفته شده را در نظر داشته باشند. البته در ادامه، بیشتر شما را برای یافتن پاسخ سوال چگونه بهترین دندانپزشک اطفال را پیدا کنیم یاری میکنیم.

 

اقدامات لازم در جهت یافتن بهترین دندانپزشک اطفال

قبل از انجام هرگونه جستجویی لازم است بدانید که اولین مراجعه شما به دندانپزشکی همراه با کودک باید در زمانی باشد که کودک متحمل هیچگونه درد و اذیتی نباشد و به عبارتی، دندان درد کودک مسبب مراجعه استرس وار و عجله ای شما به دندانپزشکی و یک محیط نا آشنا برای کودک نباشد. اولین مراجعه کودک به دندانپزشکی به دلیل اینکه مهمترین زمان و اولین تجربه کودک با یک محیط جدید است، باید خوشایند و همراه با داستان سازی، بازی و سرگرم کننده باشد ، در زمانی که کودک سر حوصله است او را برای معاینه به دندانپزشکی ببرید. سوالی که در این میان برای والدین پیش می آید این است که در ابتدا چگونه باید بهترین دندانپزشک اطفال را پیدا کنیم؟

 

چگونه بهترین دندانپزشک اطفال را پیدا کنیم؟

در ابتدا برای اینکه بتوانید یک مرکز تخصصی دندانپزشک کودکان را بیابید میتوانید از طریق پرسش از اطرافیان یا جستجو در اینترنت نزدیکترین مرکز معتبر را بیابید. به طور مثال اگر در منطقه شرق تهران هستید میتوانید با جستجوی عبارت بهترین دندانپزشک کودکان در شرق تهران یا کلینیک دندانپزشکی کودکان در شرق تهران و یا بهترین متخصص دندانپزشک اطفال در شرق تهران در اینترنت نزدیک ترین کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان را بیابید.

 

چرا دندانپزشک مخصوص کودکان

بعد از انتخاب یک مرکز تخصصی دندانپزشکی کودکان، در اولین جلسه مراجعه در ابتدا باید با دقت سبک کار و رفتار پزشک را زیر نظر بگیرید و همچنین میزان مهارت او را هنگام معاینه و تشخیص نوع درمان مورد نیاز برای دندان های کودک خود را بسنجید.

شاید برای شما هم سوال باشد که چه تفاوتی میان دندانپزشک کودکان و دندانپزشکان دیگر وجود دارد.

یکی از اصلی ترین و بارز ترین تفاوت های میان دندانپزشک جراح عمومی با دندانپزشک کودکان این است که دندانپزشک کودکان با استفاده از مهارت روانشناختی و نحوه برخورد با کودکان نوع رفتار مخصوص با هر کودک را تشخیص میدهد و میتواند با توجه به عکس العمل های کودک، نوع درمان مورد نیاز را با زبان مخصوص به کودک به او توضیح دهد. این نوع رفتار باید به گونه ای باشد تا میزان استرس و اضطراب کودک را کاهش دهد و با اصطلاحات و سرگرمی های کودکانه ترس او را از بین ببرد.

 

آموزش توصیه های لازم برای والدین

یکی دیگر از مهمترین نکاتی که هنگام انتخاب دندانپزشک اطفال در نظر میگیرد این است که دندانپزشک کودکان باید تمامی توصیه های لازم و تمامی آموزش های مراقبتی از دندان ها را در شرایط و موقعیت های ویژه و اضطراری مدیریت کنند و بهترین رفتار را در جهت آرام کردن کودک و دور کردن استرس و درد در نظر گیرند. این آموزش ها شامل موارد زیر میشوند:

  • دانستن اقدامات لازم و مدیریت در زمان دندان درد کودک
  • مراقبت از سلامت دندان های شیری
  • آموزش مسواک زدن اصولی و مصرف دهانشویه
  • مدیریت درست در زمان افتادن دندان های شیری و رشد دندان های دائمی
  • مدیریت رژیم غذایی مناسب کودک و منع مصرف خوراکی های ممنوعه
  • مدیریت شرایط غیر قابل پیش بینی مانند شکستگی دندان ها

اگر به دنبال دندانپزشک کودکان در شرق تهران هستید که در درجه اول با مهارت کافی و لازم به خوبی بتواند درمان مورد نیاز کودک را تشخیص و انجام دهد و در مرحله بعدی بتواند با برخورد مناسب و مخصوص کودک اعتماد او را جلب کند با کلینیک تخصصی دندانپزشکی سبز تماس حاصل فرمایید.

 

آموزش توصیه های لازم برای والدین

 

کلینیک تخصصی دندانپزشکی سبز به عنوان بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان در شرق تهران همراه با دندانپزشکان ماهر در زمینه دندانپزشکی اطفال در شرق تهران با بهره گیری از تمامی متدهای خاص درمانی در زمینه دندانپزشکی کودکان مانند درمان های بازی محور و همچنین درمان های دندانپزشکی با روش خواب عمیق یا بیهوشی در شرق تهران میکوشد تا اعتماد شما عزیزان را در مسیر انتخاب بهترین دندانپزشک اطفال و همچنین جهت ارائه خدمات با کیفیت دندانپزشکی کودکان در شرق تهران هموار سازد.

کادر پزشکی کلینیک دندانپزشکی سبز همواره میکوشد با ایجاد فضایی راحت و آرامش بخش برای تمامی درمان ها میزان رضایت هرچه بیشتر شما مراجعین عزیز را به دست آورد.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی سبز مجهزترین مرکز دندانپزشکی در شرق تهران در تمامی بخش های تخصصی ارتودنسی، جراحی دهان فک و صورت، ترمیمی و زیبایی، پروتزهای دندانی، درمان ریشه دندان، دندانپزشکی تحت بیهوشی و آرام بخشی، تشخیص بیماری های دهان فک و صورت، ایمپلنت و جراحی لثه، تمامی روزها از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *