مجله ایران خانوم

ساختارناخن درانسان

ساختارناخن درانسان

ساختارناخن درانسان

ساختارناخن درانسان :ناخن توسط سلولهای زنده پوست در انگشت تولید می شود. ناخن از چندین قسمت شامل صفحه ناخن (قسمت قابل مشاهده ناخن) ، بستر ناخن (پوست زیر صفحه ناخن) ، کوتیکول (بافتی که روی صفحه همپوشانی می کند و پایه ناخن را لبه می زند) ، چین ناخن (پوست آن قاب را جمع می کند و ناخن را از سه طرف پشتیبانی می کند) ، لونولا (نیمه ماه مایل به سفید در پایه ناخن) و ماتریس (قسمت مخفی واحد ناخن زیر کوتیکول).

ناخن ها از ماتریس رشد می کنند. ساختارناخن ها عمدتا از کراتین ، یک پروتئین سفت شده (که در پوست و مو نیز وجود دارد) تشکیل شده اند. با رشد سلولهای جدید در ماتریس ، سلولهای قدیمی بیرون رانده می شوند ، فشرده می شوند و فرم صاف و سخت شده ناخن انگشت را به خود می گیرند.

نرخ رشد متوسط ​​ناخن ها هر روز ۰.۱ میلی متر است (یا در ۱۰۰ روز ۱ سانتی متر است). میزان دقیق رشد ناخن به عوامل متعددی از جمله سن و جنس فرد و زمان سال بستگی دارد. ناخن های دست به طور کلی در جوانان ، مردان و تابستان ها سریعتر رشد می کنند.

ناخن های دست سریعتر از ناخن های پا رشد می کنند. ناخن های دست راست یک فرد راست دست سریعتر از انگشتان دست چپ آنها رشد می کند و بالعکس.

 


مجله ایران خانوم
منبع:MedicineNet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *