بهداشت جنسی, مجله ایران خانوم

کاپ قاعدگی (فنجان قاعدگی) بهتر از تامپون و نوار بهداشتی

شکل کاپ قاعدگی و روش استفاده

کاپ قاعدگی یک نوع وسیله ی کاملا بهداشتی می باشد. که برای خانم ها مناسب است و همه ی خانم ها در دوران قاعدگی می توانند به جای نوار بهداشتی و تامپون و وسایل دیگر از کاپ قاعدگی استفاده کنند. بسیاری از افراد با کاپ قاعدگی آشنایی ندارند و تا بحال از آن استفاده نکرده اند.

کاپ قاعدگی چیست؟

 

خوب است بدانید که کاپ قاعدگی به فنجان قاعدگی نیز معروف می باشد. همانطور که گفتیم این کاپ کاملا بهداشتی می باشد.و هر خانمی می تواند از آن چند بار استفاده کند.این کاپ از سیلیکون و لاستیک تهیه شده است به شکل فنجان است. و کاملا انعطاف پذیر و قیفی شکل می باشد. استفاده از کاپ قاعدگی باعث جمع کردن خون قاعدگی در درون واژن می باشد. کاپ قاعدگی نسبت به سایر لوازم بهداشتی مدت زمان بیشتری می تواند خون را جمع کند. و آن را نگه دارد و به همین دلیل است که بیشتر خانم ها به جای نوار بهداشتی و یا تامپون از کاپ استفاده می کنند.

مدت زمان استفاده از این کاپ با توجه به خونریزی هر فردی متفاوت می باشد. اما به طور کلی هر فرد می تواند بین ۶ الی ۱۲ ساعت از کاپ استفاده کند.

قبل از استفاده از کاپ قاعدگی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

خوب است بدانید که استفاده از کاپ های قاعدگی برای همه ی افراد مناسب نمی باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده حتما به یک سری نکات توجه کنید و یا با پزشک خود مشورت کنید.

اگر یکی از مشکلات زیر را داشتید. قبل از استفاده از کاپ قاعدگی حتما با پزشک مشورت کنید:

۱-اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به لاتکس و یا لاستیک حساسیت دارید.

۲-در صورتی که عفونت واژنی داشته باشید.

۳-اگر قبلا رابطه ی جنسی نداشتید و محافظت از پرده ی بکارت برایتان مهم می باشد.

۴-اگر به تازگی سقط جنین و یا جراحی زنان و زایمان داشتید.

۵-اگر از دستگاه ضد بارداری استفاده می کنید.

توجه داشته باشید که در صورت داشتن هر کدام از این شرایط خودسرانه از کاپ های قاعدگی استفاده نکنید و حتما با پزشک متخصص خود در این زمینه مشورت کنید و در صورت رضایت پزشک می توانید از کاپ های قاعدگی در زمان عادت ماهیانه خود استفاده کنید.

برای اینکه یک کاپ قاعدگی مناسب را خریداری کنید باید به چه نکاتی توجه کنید؟

اگر برای اولین بار است که می خواهید از فنجان قاعدگی استفاده کنید بهتر است در اولین فرصت با یک متخصص زنان صحبت کنید زیرا قبل از انتخاب فنجان قاعدگی باید بدانید که چه اندازه ای برای شما مناسب می باشد و پزشک می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

مواردی که قبل از خرید کاپ قاعدگی باید به آن ها توجه کرد عبارتند از:

۱-شدت خونریزی

۲-داشتن زایمان طبیعی

۳-سن

۴-طول دهانه رحم

موارد ذکر شده از اصلی ترین نکاتی هستند که قبل از خرید فنجان قاعدگی حتما باید به آن ها توجه کنید و با توجه به این موارد فنجان قاعدگی مناسب خود را خریداری کنید.

چگونه از کاپ قاعدگی استفاده کنیم؟

نحوه قرار دادن کاپ قاعدگی

۱-مرحله ی قبل از قرار دادن فنجان قاعدگی:

ممکن است  زمانی که شما برای اولین بار از فنجان قاعدگی استفاده می کنید درد کمی را احساس کنید بنابراین بهتر است قبل از استفاده از آن برای اینکه اذیت نشوید لبه ی آن را با آب یا روان کننده نرم کنید زیرا زمانی که لبه ی فنجان قاعدگی خیس و نرم می شود راحت تر می توانید از آن استفاده کنید.

۲-مرحله ی قرار دادن کاپ قاعدگی:

ابتدا باید دست های خود را تمیز بشویید . و بعد از آن لبه ی کاپ را با آب خیس  و سپس شما باید آن را از وسط به طور کامل تا کنید. و آن را به حالتی که لبه آن به سمت بالا قرار بگیرد. را در دست خود نگه دارید و بعد از آن کاپ را در حالتی که لبه ی آن به سمت بالا  است. را در واژن خود قرار دهید و زمانی که احساس کردید که کاپ درون واژن شما قرار گرفت آن را بچرخانید. اگر شما کاپ را به درستی درون واژن خود قرار دهید آن را احساس نخواهید کرد و زمانی که راه می روید کاپ از واژن شما خارج نمی شود .

۳-مرحله ی خارج کردن کاپ قاعدگی:

همانطور که قبلا هم ذکر کردیم شما می توانید حدود ۶ الی ۱۲ ساعت کاپ را در بدن خود نگه دارید و حتی می توانید در طول شب نیز از آن استفاده کنید اما باید حواستان باشد که مدت زمان استفاده از کاپ نباید بیشتر از ۱۲ ساعت باشد.

برای بیرون آوردن کاپ ابتدا باید دست های خود را بشویید. و سپس انگشت اشاره و انگشت شصت خود را وارد واژنتان کنید و دنباله کاپ را بکشید تا به بدنه اصلی آن دسترسی پیدا کنید و بعد از آن باید بدنه ی کاپ را خیلی آرام فشار دهید به طوری که لبه ی آن از دهانه ی رحم شما خارج شود و بعد باید آن را به سمت پایین بکشید تا بیرون بیاید و بعد از بیرون آوردن کاپ می توانید آن را داخل دستشویی تخلیه کنید و بشویید و مجدد از آن استفاده کنید.

استفاده از کاپ یا فنجان قاعدگی چه مزایایی دارد؟

۱-مقرون به صرفه است:

هزینه ی زیادی ندارد و چندبار مصرف است و شما می توانید دفعات زیادی از این کاپ استفاده کنید.

۲-بوی کمتری دارد:

این کاپ ها در مقابل هوا نفوذ ناپذیر می باشند و بوی بدی تولید نمی کنند زیرا خوب است بدانید که خون قاعدگی زمانی که در معرض هوا قرار می گیرد بوی خیلی بدی را تولید می کند.

۳-گنجایش زیادی دارد:

استفاده از فنجان قاعدگی می تواند حدود ۳۰ میلی لیتر خون را داخل خود نگه دارد به همین دلیل استفاده از آن برای روزهایی که خونریزی خیلی شدیدی دارید بسیار مناسب می باشد.

۴-سالم تر است:

فنجان قاعدگی نسبت به نوار بهداشتی و تامپون سالم تر است و استفاده از آن عوارض زیادی را به همراه ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *